Petite Messe Solennelle

Rossini was 71 jaar oud toen hij dit werk componeerde. Het was opgedragen aan gravin Pillet-Will, echtgenote van een bevriende bankier, om de inwijding van de huiskapel van de familie extra luister bij te zetten. … [lees verder]

Carmina Burana

Carmina Burana beslaat drie grote thema’s: I De lente (liefdesliederen; nrs. 3 tot en met 10) II De kroeg (drink- en gokliederen; nrs. 11 tot en met 14) III Het Hof der minnaars (over de … [lees verder]

Requiem

Het Requiem in d-moll (KV 626) is de laatste, onvoltooid gebleven compositie van de Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart. Slechts één onderdeel van Mozarts compositieproject van de toonzetting van de teksten van de Latijnse Missa … [lees verder]

Symfonie nr. 2 ‘Lobgesang’

Naar aanleiding van de viering van het 400-jarig bestaan van de boekdrukkunst door Johannes Gutenberg (Leipzig) werd deze stad het decor voor de feestelijke herdenking. Eén van de hoogtepunten was een concert in de Thomaskirche … [lees verder]

Requiem

Het Requiem van Duruflé (op. 9, 1947) is een heel bijzonder werk waarin de componist de gregoriaanse traditie op een prachtige manier laat samensmelten met de moderne klassieke muziek. De gregoriaanse gezangen, die hij veel … [lees verder]

Stella Natalis

Stella Natalis ging op 28 november 2009 in première in Chelmsford Cathedral (UK). Jenkins dirigeerde zelf. De muziek is vitaal en ritmisch, aangrijpend en gevoelig. Stella Natalis betekent onder andere ‘Ster van Geboorte’ of ‘Oerster’. … [lees verder]

Die Schöpfung

Oratorium in drie delen Na de dood van de vorst Esterhazy was Haydn 57 jaar oud en ontving een jaargeld van 1400 florijnen. Haydn kon nu – met behoud van salaris – gaan en staan … [lees verder]

Die Jahreszeiten

Die Schöpfung en Die Jahreszeiten zijn nog steeds Haydns meest bekende en geliefde oratoria. Na de voltooiing van Die Schöpfung werd Haydn opnieuw benaderd door tekstschrijver Baron van Swieten (een in Nederland geboren Weense diplomaat) … [lees verder]

Orgelconcert (Opus 7, nr 1)

In de eerste twee delen van het Concerto opus 7, nr. 1, stammend uit 1740, klinkt een steeds herhaald bas-thema, maar telkens anders omspeeld en ingevuld door organist en orkest. Een werk in de typische … [lees verder]

1 2 3 4