Martine Straesser begon haar opleiding aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Charles van Tassel. Vervolgens studeerde zij twee jaar aan de Royal Scottish Academy te Glasgow waar ze haar Masters degree in opera behaalde. Hierna was ze een seizoen lid van de operastudio Nederland (2000).
Al tijdens haar studie maakte Martine haar operadebuut in Il trionfo di Camilla van Bononcini, een productie van het festival oude muziek o.l.v. Jos van Veldhoven .In Engeland en Schotland was zij te horen in o.a. Carmen, le nozze di Figaro en Haensel und Gretel. In Nederland zong zij rollen in The rape of Lucretia (olv Richard Bradshaw) Oresteia van Xenakis en Phillip Glass` Akhnaton (Muziektheater Holands diep).
Bij de Nederlandse opera was Martine te horen in Writing to Vermeer van Louis Andriessen (in Amsterdam en New York) en Reves d` un Marco Polo van Claude Vivier (in de regie van Pierre Audi). Martine zong de rol van Mrs. Quickly in Verdi`s Falstaff in een productie die een aantal theaters in Italië aandeed waaronder het befaamde Teatro Reggia di Parma.
In 2006 was zij te zien als Witwe Begbick in Mahagonny van Kurt Weill (Opera aan het IJ) en als de moeder in de opera Mavra van Strawinsky (Opera Zuid).Bij hetzelfde gezelschap zong zij ook de rol van La Frugola in Pucinni`s Tabarro en de rol van Dorothee en Massenets Cendrillon.
Op het concertpodium zong Martine o.a. bij het Brabants orkest (three shakespeare songs van Ton de Leeuw en Die Fledermaus) en de Nederlandse Bachvereniging (Israel in Egypt o.l.v. Paul mc Creesh) en verder bij orkesten als Holland Symfonia en het Gelders orkest. Recent was zij te gast bij het Zeeuws orkest voor enkele uitvoeringen van het requiem van Verdi.
Haar oratoriumrepertoire reikt van Bach tot Britten en ze is dan ook een veelgevraagd soliste bij oratoriumverenigingen in Nederland.
(bron: Kox Vocaal)