Marion Roberts, sinds 2009 woonachtig in Nederland, studeerde aan de Universiteit van Stellenbosch (Zuid Afrika) waar zij haar Bachelor of Music (Honors) voor solo behaalde onder Petrus van Heerden. Ze begon haar carrière bij het Spoortnet State Theatre met The Black Tie Ensemble waar zij haar debuut maakte als Frasquitta in “Carmen”. Een jaar later maakte ze deel uit van de Opera Studio van Kaapstad Opera. Gedurende de twee jaren bij de Opera Studio zong zij partijen als Esmeralda, Morgana, Koningin van de nacht, Fiordiligi en Adele.
Marion richt zich op verschillende genres maar concentreert zich vooral op liedinterpretatie alsook de stijl van de Italiaanse Bel Canto Opera. Maar ook het concert- en oratoriumrepertoire is haar niet vreemd. In 2006 en 2007 verzorgde ze verschillende Live Radio optredens in Zuid-Afrika van Bach’s Johannes Passion en Händels “Messiah”. Ze trad ook op in verschillende gala concerten en was te zien op de nationale televisie met Maestro Richard Cock en het Johannesburg Festival Orchestra.
In 2003 werd zij halve finalist in de SAMRO Overseas Scholarship voor zangers en werd bekroond als beste zangeres in de Opera Category. In 2007 zong ze de rol van koning van de Nacht in “Die Zauberflöte” van Mozart in een productie onder regie van William Kentridge. In oktober 2008 was ze halve finalist in Iris Adami Corradetti International Singing Competition in Italië. Ze kreeg ook haar eerste internationale contract voor de rol van de Koningin van de Nacht tijdens het festival 2009 van Aix en Provence o.l.v. René Jacobs en opnieuw onder regie van William Kentridge. Recent in mei 2012 speelde zij met verve de partij van Serpinetta in “la serva padrone” van Pergolesi.
In het Requiem Verdi had zij haar Concertgebouwdebuut. Verder was zij in verschillende oratoria te horen, zoals het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach, Petite Messe Solennelle van Rossini, Elias van Mendelssohn en binnenkort is zij te beluisteren in o.a. de Messa di Gloria van Puccini.
Sinds augustus 2009 ontwikkelt Marion’s stem zich zodanig, dat zij zich kan richten op de grote lyrische sopraanpartijen uit het Italiaanse, Duitse en Bel Canto repertoire, zoals Mimi “La Bohema”, Nedaag “Pagliacci”, Michaëla “Carmen”en Agathe “Der Freischutz”. Momenteel wordt zij gecoached door Repetitor/ Coach Reinild Mees in Amsterdam.
(bron: Kox Vocaal)